Mamy oko na wzrok Polaków. Coraz więcej nosi okulary korekcyjne codziennie
Wpisany przez S.Z.   
wtorek, 22 lutego 2022 12:44

Mamy oko na wzrok Polaków. Coraz więcej nosi okulary korekcyjne codziennie

W 2022 roku prawie co drugi Polak przyznaje się do stosowania korekcji wzroku, z czego 36 proc. nosi okulary korekcyjne każdego dnia. Badanie przeprowadzane na zlecenie Vision Express w ramach corocznej akcji „Wielkiego Badania Wzroku” pokazuje, że odsetek ten wzrósł w ciągu ostatnich dwóch lat. Nowa rzeczywistość wpłynęła jednak pozytywnie na inne codzienne nawyki – więcej czasu spędzamy na zewnątrz i staramy się wysypiać.


Jak wynika z najnowszego badania Vision Express, z roku na rok coraz więcej Polaków sięga po codzienną korekcję wzroku, a coraz mniej ocenia stan zdrowia swoich oczu jako bardzo dobry. W 2022 r. deklaruje tak niespełna co piąty respondent, a co czwarty przyznaje sobie złą lub bardzo złą ocenę. Co jest przyczyną pogarszającego się stanu naszych oczu?
Urządzenia takie jak: komputer, smartfon czy tablet, nadal zabierają nam dużą część dnia – połowa Polaków korzysta z nich od 4 do 12 godzin. A kolejną, liczną grupę stanowią fani telewizji – aż 69 proc. spędza przed telewizorem do 4 godzin w ciągu dnia, a 23 proc. od 4 do 8 godzin. Co istotne w ciągu ostatnich dwóch lat prawie trzykrotnie wzrósł odsetek osób oglądających telewizję codziennie – w 2020 roku było to zaledwie 23 proc., obecnie – 64 proc.

 

Miej oko na wzrok

Przy tak nadmiernej ekspozycji na światło niebieskie wciąż zbyt wielu Polaków zapomina o właściwej profilaktyce. Aż 16 proc. deklaruje, że nigdy nie było u okulisty lub optometrysty, a wśród powodów najczęściej wymieniają: brak takiej potrzeby, brak dolegliwości związanych z oczami czy utrudniony dostęp do specjalistów. Ci, którzy na wizycie byli i stosują korekcję wzroku, najczęściej zaczęli nosić okulary lub soczewki kontaktowe jeszcze w szkole podstawowej – prawie 20 proc. A co ciekawe, duży odsetek okularników nie wie bądź nie pamięta, kiedy na ich nosie pojawiły szkła korekcyjne (38 proc.).

Negatywne nawyki Polaków oraz ich niewystarczającą troskę o wzrok komentuje ekspert Vision Express, Robert Grabowski: Funkcjonowanie naszych oczu zmienia się wraz z wiekiem. Często ze względu na stopniowe postępowanie wady, która została stwierdzona dużo wcześniej, nie zauważamy na co dzień pogorszenia jakości widzenia. Myśląc o wsparciu oczu w pierwszej kolejności powinniśmy zaplanować regularne wizyty u okulisty lub optometrysty – najlepiej raz w roku. Po drugie, dobór odpowiedniej korekcji do wady wzroku zostawmy w rękach specjalistów, a podczas codziennej pracy przy komputerze czy korzystania z innych urządzeń z ekranem nie zapominajmy o jej stosowaniu.

Co niepokojące, aż 13 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zdarzyło się im kupić okulary korekcyjne bez weryfikacji wady wzroku ze specjalistą. Przy zakupie oprawek Polacy najczęściej kierują się: dopasowaniem do kształtu twarzy – 59 proc., komfortem noszenia – 56 proc. oraz ceną oprawek – 55 proc. Natomiast według tych deklaracji najmniej istotna jest ich marka.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Na poprawne funkcjonowanie naszych oczu wpływają takie dobre nawyki jak: zwracanie uwagi na odpowiednie oświetlenie, robienie przerw w pracy przed monitorem, stosowanie nawilżających kropli do oczu czy aktywność na zewnątrz. – przypomina ekspert Vision Express.
I choć obecnie większość naszych codziennych zajęć odbywa się w sztucznie oświetlonych pomieszczeniach, to nowa zdalna rzeczywistość przyniosła też pozytywne aspekty. Od roku utrzymuje się odsetek osób, które każdego dnia spędzają przynajmniej godzinę na świeżym powietrzu – obecnie 58 proc. Polaków. To duża zmiana w porównaniu z początkiem 2020 r., kiedy taką praktykę deklarowało zaledwie 35 proc. respondentów. Zmieniło się również nasze podejście do wysypiania się. Dziś przynajmniej 8-godzinny sen w ciągu doby deklaruje co trzeci ankietowany. Dwa lata temu, na początku pandemii, o ten aspekt dbało zaledwie 13 proc.


 

Wielkie Badanie Wzroku to ogólnopolska kampania organizowana przez Vision Express od 2017 r. Jej celem jest zwiększenie świadomości Polaków dotyczącej konieczności regularnego badania wzroku. Podczas kampanii są prowadzone akcje badania wzroku w ponad 230 salonach optycznych w całej Polsce. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.wielkiebadaniewzroku.pl

/źródło - /

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2022 12:56